Eventyrreise i Dolomittene

IMG_0394Planen var først at vi skulle reise til Kilimanjaro og forsøke å bestige fjellet der nede, men i fjor høst endret vi planene og bestemte oss for å avlegge Dolomittene i Italia et besøk. Vi har allerede vært innom Hvitserk sin hjemmeside opp til flere ganger, og studert de ulike turer som de har. Valget på årets høst tur i Dolomittene slo overhode ikke feil.

De første Via Ferrata rutene ble bygget i Dolomittene i Italia under første verdenskrig, dette for å forbedre fremkommeligheten for soldatene i fjellet. Det var harde kamper mellom Italia og Østerrike, og den kalde vinteren gjorde at flere soldater omkom i fjellet på grunn av fallulykker, kulde eller snøskred. Det ble bygget stiger, bøyler og tau for å gi en lettere vei over fjellene. I dag er disse rutene restaurerte og nye ruter er kommet til. Dette gjør Dolomittene til et fantastisk sted for de som liker Via ferrata, eller andre som ønsker å ferdes i bratt fjell på en trygg måte.

Vi var en spent gjeng som reiste nedover til Italia. Vi fire hadde ulike erfaringer med klatring, men vi var ved godt mot. Etter flytur og bil tur ankommer vi den flotte fjellbyen Cortina som er vår base de første dagene. Denne hyggelige fjellbyen har det meste. Veldig god mat, vin og trivelige folk. Handelsstanden overrasket med en imponerende coop butikk, som hadde det aller meste. Vi storkoste oss virkelig i Cortina, som har mye å tilby både sommer og vinter.

Hvitserk har mange flotte turopplevelser som du kan velge i mellom, og for oss ble det denne gangen klatring i Italia. Truls var vår fjellguide på denne turen og kjenner til disse fjellene godt. Vi hadde også med oss to lokale fjellguider på turene. Hvis du drømmer om eventyrreiser, ekspedisjoner eller andre turer vil jeg anbefale Hvitserk hvis de har turer til ditt drømme sted.

Første via ferrata turen gikk til Col dei bos som er 2516 moh. Ikke lang kjøretur fra Cortina. Seler, hjelm og sekk er på og vi er klare alle sammen til å bestige dette flotte fjellet.  Fjellområdene i Dolomittene er kalksteinsfjell, og har rikelig med gode tak for både hender og føtter. Dette var en fin start på vår første tur i Dolomittene. På toppen spaserte vi videre oppover til en fjellhytte/restaurant der vi spiste en god lunsj. Vel mette etter lunsjen tok vi taubane ned til bilene og resten av ettermiddagen bestod av avslapping i Cortina.

I løpet av natten hadde det kommet en god del nedbør som la seg som snø oppi høyden. Vi startet andre turdag med å ta to heiser oppover i området Gianni aglio. Området ser ut som et utrolig flott alpin område. Snøen som hadde lagt seg gjorde det ekstra glatt enkelte steder, men gjorde også turen til en spesiell opplevelse. Vel oppe ved innsteget var det bare å klore seg oppover. Dagens tur var den lengste på oppholdet, men gikk i fantastisk natur. Nysnøen  gjorde at turen fikk et veldig alpint inntrykk, med flere morsomme passasjer.

tredje dag sjekket vi ut av det koselige hotellet i Cortina og satte kursen mot Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen). Her skulle vi gå inn til en fjellhytte (restaurant) hvor vi skulle overnatte. Innmarsjen tok oss rundt den spektakulære fjellformasjonen Drei Zinnen, som rager ca. 3000 moh. Vel fremme ved hytten Rifugio A. Locatelli som ligger på 2450 moh. fikk vi oss en god lunsj, før vi startet dagens topptur. Toppen som skulle bestiges het Torre Di Tobli, og var en skikkelig spiss topp som gav nydelig utsikt.

Siste dag gikk turen tilbake mot parkeringen gjennom tuneller og trange passasjer i fjellet. Vi klatret også opp på toppen Monte Paterno som ligger på 2744 moh. Denne siste turen var en nydelig avslutning på 4 flott dager i Dolomittene.

Turen til de vakre og eventyr fjellene i Dolomittene ga mersmak, så vi kommer helt sikkert tilbake. Vi fire avsluttet turen vår med noen dager i Venezia, og joda helt greit der, men kanskje ikke for urolige fjellfolk 😉

Hvitserk er sterkt å anbefale dersom man leter etter en eventyrreise. Besøk deres hjemmeside på http://www.hvitserk.no

Tusen takk til vårt turfølge og tusen takk til Hvitserk 🙂

IMG_5238Spent gjeng som venter på å få utlevert leiebil. 15 minutter er ikke alltid 15 minutter…..

IMG_1392Hotel Villa Alpina. Veldig flott hotell i Cortina.

11Så braker det løs. Første Via Ferrata for de fleste av oss, men en veldig fin opplevelse

13 IMG_5262 IMG_5288Første tur unnagjort. De fleste hadde lyst på mere 🙂

IMG_5326IMG_5343 IMG_5335Taubane gikk til flere av toppene i området. Litt greit å slippe å gå ned 🙂

IMG_1339 IMG_5366Klar for dag 2. Vi tar heiser opp til innsteget.

IMG_5370 IMG_1349IMG_1365DCIM100GOPROGOPR0131.2432 25 2-18 31IMG_1376 IMG_6797 IMG_6803IMG_5379

IMG_1453Dag 3. Vi har sjekket ut fra Villa Alpna, og er på vei mot «hytta» hvor siste natt skal tilbringes. Etter lunsj tok vi turen opp på toppene som ligger bak hytta (de med to topper)

IMG_15292 3-22 IMG_1483Truls guidet oss sikkert oppover i fjellet.

3-233-25IMG_1502Våre flinke guider. Truls sammen med den lokale duracell guiden på toppen av Torre Di Tobli

1617Gjengen samlet på turens siste topp, Monte Paterno som ligger på 2744 moh.

18 IMG_1581 IMG_6849Tydelige merker fra 1. verdenskrig

IMG_6868 IMG_6855 IMG_6850Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen)

IMG_6873 IMG_6879IMG_6876Flott gjeng å være på tur med. Takk for flotte dager

IMG_6901Slik ser det ut når fjellfolk inntar Venezia

IMG_6912 IMG_1612Venezia, joda, men Dolomittene og Cortine er langt å foretrekke

En kommentar om “Eventyrreise i Dolomittene

1. Så flotte bilder Italia er absolutt et aktuelt reisemål, men så vel bratt ut for min del på enkelte av bildene….ville nok holdt meg i lavlandet tommel opp for vel gjennomført tur til dere

Det er stengt for kommentarer.