Helgetur med familien i vakre Skjørlægda

IMG_0939Pinsehelga har lenge vært satt av til turhelg, og utrolig nok passet denne helga helt perfekt for hele familien. Det er ikke bestandig enkelt å få til turhelg som skal klaffe for alle samtidig. Med to ungdommer i hus som er travelt opptatt med sitt ungdomsliv, må man møte dem på dette og la dem selv bestemme om de vil være med oss på tur eller ikke. Det blir ingen god turopplevelse hvis ingen har lyst.

Jeg har stadig fått spørsmål om hvordan klarer vi å få dem med oss på flere av turene våre. Jeg tror kunsten er å skape positive naturopplevelser fra barna er små, og tilpasse turene, samt skape en spenning rundt friluftsliv. Når de begynner å vokse opp må de selv få bestemme om de ønsker å være med, og planlegging av utflukter må gjøres i god tid slik at de får mulighet til å forberede seg. Nå skal det jo sies at våre barn har helt fra de var små (faktisk allerede i magen) vært med på turer, og vi ser tydelig at dette gjør det lettere å få dem med nå som de er ungdommer. Og det er morsomt å se at vennekretsen til våre barn også viser sterk interesse for vårt engasjement i friluftsliv.

Pinsehelga startet supert med nydelig vær og herlig temperatur. Rett før avmarsj oppdaget vi at den ene sekken manglet spenne for magebelte, noe som kan by på utfordring med tung sekk på ryggen. Men heldigvis fikk vi ordnet en halvgod løsning slik at vi kom oss av gårde. Kort tid etter avmarsj kom vi inn i nasjonalparken Lomsdal-visten. Et utrolig vakkert område med variert og spennende terreng. Vi satte kursen mot Fjellgården, som er en åpen hytte som eies av Statskog. Fremme ved gården oppdaget vi til vår store overraskelse en svart spenne lik den vi manglet til den ene sekken. Det var nesten som spenna var lagt der til oss. Spenna låg fremfor inngangsdøra. Vi tok sjansen på å låne denne til vår tur videre, og la den selvfølgelig tilbake på returen dagen etter. Vi takker Fjellgården for lånet av spenna.

Etter en liten pause ute på tunet satte vi kursen videre vestover, og fant oss en super teltplass ved Tåletjønna. Her i nærheten har vi teltet tidligere, da på vår vintervandring i Skjørlægda.

To telt ble satt opp. Jentene satte opp jenteteltet, og guttene hev seg over vårt nye Bergans Helium Dome telt. Vi jentene oppdaget at det nye teltet faktisk er mye større en Helsport teltet vårt, dermed bestemte jentene seg for å bytte telt. Tre jenter mot to gutter vinner, og sånn er det bare.

To fantastiske dager ute i vakker natur gir balsam for sjela. Det er godt å få samlet hele familien og bare være oss. Vi har kost oss med god mat, kort spill, små turer i området, fisking og mye latter. Jeg stor trives i dette området og kan si at Skjørlægda med sin ville natur er bare helt fantastisk. Nydelig utsikt til både Vistmannen og Vistkjerringa, det kan ikke bli bedre.

IMG_0719Hengebrua over Skjørlægdelva

IMG_0739Fremme ved Fjellgården.

IMG_0751Telt oppsetting 🙂

IMG_0785Guttene får i gang primus

IMG_0798Tortilla-lefse med god mat i slår aldri feil 🙂

IMG_0837Ny trend i fjellet, teltkino 🙂

God morgen

Tusen takk for en herlig turhelg 🙂

En kommentar om “Helgetur med familien i vakre Skjørlægda

1. Så flott å få ta del i turhelga deres…;))
    Vi er heldige som har så mye flott natur rundt oss som er spennende å utforske for både liten og stor:))

Det er stengt for kommentarer.