Lomsdal-Visten sommeren 2016

IMG_7520Lomsdal-Visten ligger helt på topp på listen over områder vi gjerne besøker, og i år valgte vi å avslutte ferien med en tur inn i dette ville og vakre området.

Ruten vi valgte for denne turen startet i Tverrådalen og skulle etter planen ende et stykke lengre sør i Eiterådalen noen dager senere, en tur på ca 55 km.

Bratt… joda, det merkes god i hele kroppen at det går oppover. Nesten uansett hvordan du velger å angriper Lomsdal Visten på vil starten bestå av oppoverbakker, men så snart de første bakkene er tilbakelagt kommer belønningen i form av en helt fantastisk natur. Når man kommer seg opp på fjellet fra Tverrådalen får man med en gang øye på Finnknean, to markante topper som er synlige fra de fleste fjellene i nærheten. Men selv om disse to toppene synes godt, skal man tilbakelegge et godt stykke, og ikke minst mange opp- og nedover bakker før man står ved foten av fjellene. Vi krysset fjellskardet, og kom oss etterhvert til Lavvatnet. I denne perlen har Vefsn Jeger og fisk en fantastisk hytte, som kan leies for en billig penge. Denne gangen ble det bare en rask stopp her, før vi tok oss over vannet og opp på Grønlifjellet, nok en bratt bakke måtte forseres. Oppe på Grønlifjellet har man en helt utrolig utsikt over Hundålvatnet som er et regulert vann. Etter oppstigningen til Grønlifjellet starter en like lang nedstigning mot Laksen før vi igjen stiger til værs, og endelig nærmer vi oss dagens mål som er Litlfinnknevatnet som ligger helt ved foten av Finnknean. Teltplass ved Litlfinnknevatnet kan beskrives som helt fantastisk, med en spektakulær utsikt over fjellene og området rundt. I dette området har vi vært flere ganger før, og for oss blir det bare flottere og flottere selv om bakkene er harde

Etter en god natt, pakket vi sammen, og gikk ned igjen mot Laksen. Herfra tok vi oss sørover i Grønlidalen over til Grønlivatnet. I området rundt Grønlivatnet har vi ikke vært tidligere, og området imponerer virkelig med sin frodigheter. Fjellgeita som jeg er gift med fikk et innfall at vi skulle legge om ruta og istede for å holde høyden klatre rett opp på Grønlifjellet for deretter å ta oss videre sørover. Etter litt diskusjoner med knær og lår fant vi ut at vi ikke var så slitne allikevel,  så fjellgeita fikk viljen sin. Jeg  var litt spent på hva veien videre skulle by på, bratte juv er rimelig vanlig i disse fjellene, og vises selvsagt ikke på noe kart. Og om ikke det var nok høydemeter, oppdaget jeg halvvegs opp i fjellet at jeg hadde lagt igjen kameraet nede ved vannet, joda her var det bare å ta seg en strafferunde… Oppe på fjellet fikk vi også smake litt på hvor raskt været kan forandre seg, og i løpet av få minutter skiftet været fra strålende sol, til kraftig regnvær. Men veivalget over fjellet viste seg å være en god løsning, og vi passerte mange fine fjellvann før vi etter hvert fikk en utrolig utsikt over Sørvassdalen. Dagen endte ved Innertjønnan etter et litt uvanlig veivalg ned Grønnlifjellet mor Sørvasdalen.

Neste dag skulle ende opp ved Grunnvannet hvor vi skulle møte noen gode venner. I luftlinje er det ikke mere en 4 kilometer, men vi endte opp med å gå det dobbelte før vi var fremme ved avtalt sted. Uansett en veldig grei dagsetappe. Å møte noen i dette området hører til sjeldenheten, så det var ekstra koselig å kunne telte sammen med venner her i dette området.

Dagen etter ble enda mere spesiell, da vi kunne være med å hilse på alle deltakerne som gikk Sjøbergmarsjen, en marsj på over 20 km som går fra Eiterådalen helt til kysten ved Austerfjorden.

Siste del av turen vår ble å følge Sjøbermarsj ruten tilbake til Sandvikbakken i Eiterådalen, og ble egentlig en veldig fin avslutning på denne turen i «Det gjemte landet» Lomsdal-Visten.

Og bare så dere vet det, vi skal ha mange flere turer hit 🙂