Vistmannen- vokter av Lomsdal-Visten nasjonalpark

Eldste jenta vår og kjæresten hadde lyst på telttur med topptur og fisketur, så vi foreslo å besøke Visttindan og området rundt der. Småtjønna er et fint utgangspunkt for videre vandring rundt Visttindan. Ved parkeringa Stormoio var vi alle klare til oppstigning ved Trolldalsbekken, og stia oppover som fører deg til Småtjønna. Etter en bratt oppstigning belønnes du av eventyrlig utsikt over Vistkjerringa og Vistmannen. Vilde roper ut «at her skulle dere ha hatt hytte mamma».

Sola var godt på vei ned i horisonten og det var såvidt sollys på Herr og Fru toppene. Teltene ble slått opp i en fei, og minstejenta vår Sofie hadde denne gang med et eget telt som hun skulle bo i to netter. Sofie var raskt ferdig med telt oppsetting og sprang avgårde for å lete etter kvister på bakken til bål. Resten av kvelden og litt utover nattetimene ble tilbrakt rundt bålet med kveldsmat, god drikke og småprat. Vi nyter utsikta og det virker som om at alle i turfølget koser seg med fjellroen.

Jeg våkner til sol og varmt telt, så det vare bare å få åpnet det som kunne åpnes for å få frisk luft inn. Vilde og Thomas var godt i gang med fiskinga, men jeg tror nok at fisken hadde gjemt seg godt nede i dypet av tjønna. Sola stekte allerede godt på morgen timene, så valget på en rolig morgen med kaffe og frokost ble heller foretrukket når fisken ikke ville bite.

Dagens mål er å besøke den majestetiske Vistmannen som jeg opplever er en flott vokter over Lomsdal-Visten nasjonalpark. Vistmannen er 1066 moh og er et tydelig kjennemerke. Selv om Vistkjerringa er høyere enn Vistmannen, er Vistmannen noe mer krevende tur. Vistmannen er den nordligste av en trio på tre topper, hvor Litlskardtinden ligger sørligst med en høyde på 1182 moh og Vistkjerringa ligger i midten av disse tre toppene med en høyde på 1239. I fjor i oktober besøkte vi både Litlaskardtinden og Vistkjerringa, og den gang gikk vi opp i fra Sirijorda og videre vestover på høyde 430 moh. Minnene og bildene fra turen i oktober viser at vi hadde en fantastisk tur også den gang.

På litt over 1000 høydemeter ringer mobilen, og jeg tenkte at «hæ hadde e ikke satt mobilen i flymodus for spare på strømmen»? Ok, et fremmed telefonnummer… Jeg tar den, og i den andre enden hører jeg ei dame som presenterer seg fra lokalavisa Helgelendingen. Hun starter å stille spørsmål om toppturer, fjellsport og om aktiviteten i den lokale turistforeningen. Etter ferdig samtale med den hyggelige damen i telefonen, merker jeg at resten av mitt turfølge er godt på vei til toppen av Vistmannen. Her var det bare å løpe etter.

Det er en god del vind oppe på toppen, men Sofie har funnet en perfekt plass med ly og vakker utsikt over Vistvatnan. Matpakke nytes og vi snakker om hva vi ser av utsikten herifra. Det observeres over Stavassdalen noen mørke skyer og at det allerede regner der nede. Vi bestemmer oss for å starte nedstigning da det ikke er å anbefale å gå det øverste fjellpartiet i vått terreng. Fjellskoene sitter godt på det tørre fjellet, og vi har noen bratte parti vi må passere nedover. Vi finner også noen snøbreer som er greie og morsomme å ake på. Det går raskt nedover, og nede på 637 moh kommer det litt regn, men det går heldigvis raskt over.

Fremme ved basecampen ble det bading i Småtjønna etter en lang dag i fjellet. Heldigvis skinte sola så det var greit å tørke seg etter det iskalde fjellvatnet.

Magne fikk æren av å være kokk denne dagen og mikset i hop biff, grønnsaker i varmet tortillalefse. Sofie, Vilde og Thomas gikk på leting etter kvister på bakken, og nytt bål kunne lages til kvelden. Etter middag og hvile gikk Magne og jeg en liten tur opp mot Holmfjellet. Vi nyter utsikten og solnedgangen i fjellet. Jeg tenker over dagen og studerer ruta vi gikk  i kikkerten, håper resten av turfølget mitt har hatt en super dag.

Vi våkner til nok en varm og solrik dag, og eldste jenta har allerede vært ute fra teltet sitt en tur. Tror hun synes det er litt for varmt i teltet. Vi nyter en lang frokost og det blir laget flere runder med kaffe før vi orker å gjøre noe store aktiviteter. Sofie koser seg med bok, mens vi andre forsøker å sole oss samtidig som vi slåss mot kleggen…

Leiren blir ryddet og akkurat da vi skal til å gå ser vi andre komme opp fra dalen med dagstursekk, fiskestang og skal til å nyte dette vakre området. Vi takker for oss og sier farvel til Herr og Fru toppene bak oss før vi bryter over kanten og er på vei ned i dalen. Jeg er ganske sikker på at alle oss i turfølget har hatt noen fantastiske dager rundt Visttindan.

Klar til avgang 🙂

Snakk om eventyrlig område. Vistkjerringa til venstre og Vistmannen til høyre

Hvem er kjappest? 😉

Noen jobber og noen…. :-p

Litt lesing før det er natta

God morgen Norge 🙂

Vannflaske fylles på vei mot Vistmannen. Vistkjerringa til Venstre

Rasteplass med fantastisk utsikt over Skjørlægda og Storvatnet.

Yes, toppen er nådd 🙂

Vistkjerringa bak med Søre Vistvatnet

Perfekt ly plass på toppen 🙂

Panorama utsikt over Vistvatnan og deler av Lomsdal-Visten

Utsikt mot Finnknean med De Syv Søstre i bakgrunnen

Småtjønna hvor vi har teltene våre ligger midt i bildet.

Godt å være tilbake til basecampen, og middag kan nytes.